Saturday, July 16, 2011

Adakah semua kenikmatan itu sudah kita syukuri?

16 July 2011 / 14 Syabaan 1432H

Sedang makan2 nasi ayam buatan mama yang sememangnya super sedap dan ayam perap yg besar, wahhh nikmatnya rasa. Ditambah pulak dgn hujan rahmat dari ALLAH yg mencurah-curah membasahi bumi ALLAH yg maha luas ini. Sup ayam berasap menanti untuk dicedok.

Perlahan saya cedok sup ayam yg penuh aroma itu ke dalam pinggan nasi. Doa di baca, moga makanan ini menjdi ibadah dan penuh dgn keberkatan. Sedang ingin menikmati, pantas adik perempuan saya mencubit bahagian ayam sup di bahagian paling saya suka.

Saya terkedu, hendak dilarang kesian. teringat pulak, sharing is caring kan, even secebis ayam, tak perlulah nak berkira. hati kata tidak, tapi apakan daya. saya redhakan jugak.... sedih....
dalam memendam perasaan, secara tiba2 adik lelaki saya berkata :

" kak ngah, ko nak tak ayam bahagian ...... ni ? (bhgn yg saya suka, lebih suka dari bahagian yang saya beri td)

YA ALLAH, saya terpempam, betulkah. baru sahaja td saya lepaskan bahagian yang saya suka. walau tak seredha mungkin tapi saya pasrahkan diri. ALLAH gantikan saya dengan nikmat yang jauh lebih baik dari yang saya sangka. JAUH LEBIH BAIK. Ianya bahagian yang lebih saya sukai dari bahagian sebelum ini. LEBIH BESAR DAN LEBIH ENAK BERBANDING YANG SEBELUMNYA.

nampak apa yg saya nampak ? ''_''

YA ALLAH, betapa rapinya aturan ALLAH utk kita, kecil tp ianya sangat bermakna bila kita redha. mungkin ianya kecil, tapi kadang2 kita selalu tak perasan nikmat kecil yg ALLAH berikan pada kita. kita selalu rasa ALLAH tak bagi apa yang kita minta, sedangkan ALLAH nak bagi JAUH YANG LEBIH BAIK DARI YANG KITA MINTA.

kadang2 bila kita terpaksa lepaskan sesuatu yang sangat kita sayang, kita jadi keliru, tapi jika kita berserah pada ALLAH, percayalah yang ALLAH akan bagi lebih baik dari apa yang kita minta. yang langsung kita tak sangka.

" Jika seseorang hamba ALLAH menahan keinginannya dari sesuatu yang haram (kerana ALLAH) maka ALLAH akan memberikan sesuatu yang diingininya itu mengikut jalan yang halal" ( Al-Hadith)

" YA ALLAH, ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG, JANGANLAH KAU JAUHKAN AKU DARI NIKMATMU BIARPUN SEKECIL-KECIL NIKMAT YA ALLAH. AKU INGIN MENSYUKURI TIAP NIKMAT YANG KAU BERI ALLAH, AKU INGIN SENTIASA MERASAI KASIH SAYANGMU YA ALLAH. SUNGGUH INDAH YA ALLAH, TERIMA KASIH YA ALLAH KERANA MENITIPKAN RASA INI UNTUK MENGHARGAI TIAP NIKMAT YANG KAU BERIKAN " AMIN...


Mutiara Kata :

Kedua telingamu masih boleh mendengar. Kedua matamu masih boleh melihat. Lidahmu masih boleh berkata-kata. Selain itu, tubuhmu bebas dari berbagai penyakit fizikal dan jiwamu sihat. Adakah semua kenikmatan itu sudah kita syukuri?



^_^

No comments:

Post a Comment