Monday, January 16, 2012

bukan rungutan

Assalamualaikum.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw dan ke atas keluarga dan sekalian sahabat-sahabatnya.

Alhamdulillah saya berjaya tempuh 2 hari lepas dengan pertolongan Allah melalui semangat dan keluarga. Benarlah bila kita dalam kesempitan, inilah masanya kita mengetahui mana lawan dan mana kawan. Terima kasih Ya ALLAH atas pemberianMu. Keluarga yang sangat2 memahami dan mengambil berat diriku. Tak mampu di balas dengan wang mahupun kata2. Moga Allah berkati setiap ahli keluargaku dan sentiasa menunjukkan jalan yang lurus.

ya. bukan mudah melakukan sesuatu yang baru apatah lagi yang mengubah diri yang telah lama beristirehat. pandangan mata manusia, kata2 mereka juga menjadi kayu pengukur pandangan mereka terhadap kita. tak mampu meneruskan seorang diri dan terpaksa membuat orang lain turut menderita bukan perkara membanggakan. biarlah kita bersusah seorang dari membuatkan org lain susah. mereka tidak berkata, tapi hati ini sangat mengerti.

mana mungkin menutup mulut dan mata manusia dari terus berkata2. sambil bila2 pun jua, hinggalah hilang di ketika waktu pergi telah sampai itupun masih ada bait2 kedengaran walaupun telah meninggalkan dunia yang sementara ini. cara ku mungkin salah.

perubahan itu awkward. kita akan rasa tidak selesa. rapuh.

tapi dalam kelelahan, ada sesuatu yang menyedarkan. membuatkan kita lebih menghargai. membuat kita lebih berfikir dan terus berfikir serta menghayati. betapa hidup ini tidak seindah yang kita rancangkan tapi tawakal lah hanya pada ALLAH.

kita hanya mampu berusaha sedayanya, dan kembalikanlah redha itu pada Allah. Apa jua yang berlaku ada hikmah di sebaliknya. tidak Allah ciptakan sesuatu itu sia-sia melainkan ada sebab di sebaliknya.

Allah sentiasa bersama orang yang sabar. Sabar dan solat. Bila lemah, solat, istighfar. Baca Al-Quran. Sabar. Redha.

Ingat setiap kesusahan diiringi dengan kesenangan selepasnya. Ya.

ps : dalam kelelahan tetap rasa gembira. bila rasa lelah saya suka pergi rumah ALLAH. rasa ketenangan di situ tidak terbanding dari tempat lain. bila duduk di masjid, fikiran saya jadi sangat2 tenang. terlupa apa yang ada di luar. betul. kira macam terapi minda. bila penat je gi masjid. rasa tak tentu je pegi masjid. kalau hanya rasa ragu nak buat decision je, gi masjid. cuba buat :) tak rugi, untung2 dapat dengar tazkirah kan. 2 in 1, tenang dan muhasabah diri.

No comments:

Post a Comment