Monday, March 5, 2012

Tidak sia-sia :)


sumber dari facebook


Assalamualaikum.
Bismillahirrahmanirrahim. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan ke atas keluarga serta sekalian sahabat-sahabat baginda.

Rasanya kita semua selalu je teringat atau terkenangkan tentang apa-apa yang pernah jadi dulu dalam hidup kita yang baik mahupun kurang baik tapi kesannya terasa sehingga sekarang.
Saya selalu terpikir macam tu. Kadang2 bila sesuatu berlaku dalam hidup kita, misalnya ditimpa masalah mesti kita rasa kenapalah kita ditimpa dugaan macam ni, tapi bila benda tu dah berlalu baru kita dapat hikmah di sebaliknya.

Banyak sangat. Mungkin ada benda yang kita rungutkan dan kini rungutan itu membuatkan kita sedar kalau tak apa yang kita alami dulu mungkin kita tak capai apa yang kita ada sekarang. Memang benarlah setiap apa yang berlaku dalam hidup kita bukan sia-sia melainkan ada sesuatu di sebaliknya, baik kesannya sekarang ataupun di masa depan.

Dulu saya selalu merungut tentang kerja saya ( jahatnya diriku =_=). Ya saya selalu nak cari kerja lain, saya rasakan hidup tak seronok kerja kat situ. Tak seronok sebab saya jenis suka kerja dengan ramai orang, tapi ofis saya kecik je, jadi ada berapa orang je. Tapi setelah 2 thn setengah saya kerja kat situ, saya tersedar sesuatu, yang sangat bernilai dan mungkin saya tak dapat di tempat lain. Tempat saya kerja, memang tak banyak kerja kecuali masa2 tertentu dan agak banyak masa terluang. Jadi kebanyakkan masa saya layari internet dengan baca2 blog dan buku.

So, bila ada masa lapang kat ofis saya amik peluang baca2 buku yang saya tak sempat baca, sempat juga blajo sesikit. Lama2 rasa seronok sebab banyak masa saya dapat luangkan untuk buat benda yang saya suka, dan kerana itu jugalah perubahan diri terjadi. Allah telah beri diri ini peluang yang sangat2 besar.

Mungkin kalau saya pilih pekerjaan yang lain, saya tak mungkin seperti diri saya sekarang. Betul. Saya sangat terasa nikmatNya. Saya dapat buat banyak benda lain tanpa mengabaikan perkara2 penting. Kerja ofis tak banyak, jadi pening kepala pun kurang, saya dapat tambah aktiviti luar sampai ke malam sebab tenaga simpanan, ehehe.

Sebab tu tiap apa yang terjadi dalam hidup kita adalah mehnah (didikan terus dari Allah), dan kita perlu mengambil pelajaran dari tiap apa yang kita lalui, hatta sekecil-kecil perkara. Betapa Allah sangat menyayangi hamba-hambaNya, Allah uji hambaNya kerana dalam ujian yang kita lalui itu terselit hikmah2 yang jika direnung maka kita akan tersedar.

Allah tidak memberi sesuatu dalam hidup sia-sia semata, melainkan ada hikmah di sebaliknya. Kita yang perlu mencorakkannya, baik ataupun buruk. Memang mudah untuk berkata-kata, tapi saat terjadinya ujian, kita mudah rebah dan berputus asa. Sebab itulah kita kena sentiasa muhasabah diri kita, tiap saat, sebab kita tak tahu bila kita akan diuji dengan dugaan2 yang tak disangka-sangka. Peringatan untuk diri sendiri yang sering lalai dan terleka.

Pandang dengan mata hati ~~ susah benar istiqamah. Makin kita berusaha untuk berubah, semakin terasa berat dugaan2 melanda, tapi yakinlah hati ini bahawa tiap yang berlaku bukan perkara yang sia-sia melainkan untuk mendidik hati ini untuk menjadi hamba Allah yang terbaik.

Moga Allah tetap teguhkan hati-hati kita untuk terus berjuang di jalan yang lurus dan berpegang teguh hingga ke akhir nafas kita dan kembali kepada Allah dengan qalbun saleem ( hati yang sejahtera ). Amiin.

ps : " We can't direct the wind but we can adjust our sail ". Hidup ini tak akan rasa sepi selagi kita punya matlamat hatta untuk sehari. Kena cari masa untuk susun jadual yang mula dirasakan sangat penuh.

No comments:

Post a Comment