Wednesday, September 28, 2011

Bagaimanakah penerimaan kita ?

Assalamualaikum..

Moga semuanya dalam keadaan baik dan dirahmati ALLAH sentiasa. Amin.

Mungkinkah kita sering memperkatakan tentang hal atau sikap orang lain tanpa menyedari tentang diri kita sendiri ? Sering terdengar orang mengatakan andai ingin menegur seseorang tentang ketidakbaikkan dirinya, kita perlu renungkan diri sendiri dahulu barulah kita boleh menegur seseorang.

Mungkin setengah kita pernah ditegur dan menegur. Bagaimanakah cara penerimaan kita ? Adakah kita sambut dengan baik atau kita melenting ? Dapatkah kita menerima diri kita bila ditegur tentang ketidakbaikkan yang ada dalam diri kita.

Renungan kita bersama ...
Muhasabah diri ...


sisipan penulis : jika seorang datang membuat kita marah, maka dia adalah ' guru ' yang hendak mengajar kita erti sabar. Jika kita selalu ' kesempitan ' wang maka itu tandanya kita harus bersedia belajar erti berjimat cermat. Jika kita rasa kita sedang dikecewakan, itu menunjukkan kita sedang belajar untuk membina sikap tidak terlalu mengharap.

Kata ahli-ahli sufi, setiap yang berlaku dalam hidup ialah ' mehnah ' - maksudnya didikan terus dari ALLAH. ( Ustaz Pahrol Mohd Juoi - iluvislam )




No comments:

Post a Comment