Wednesday, December 7, 2011

:(

Assalamualaikum.

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Selawat dan sejahtera ke atas junjungan besar Nabi Muhammad dan keluarganya serta sekalian sahabat-sahabatnya.

Alhamdulillah, macam mana puasa anda ? Moga ALLAH menerima tiap amalan kita. Amin.

Teringat saya tentang perbualan saya dengan sahabat tempoh hari. Kami berbual tentang diri masing2 dan saya teringat tips yang sahabat saya berikan taktala dia menghadapi masalah. Katanya tiap kali ada masalah dia sering ingin beritahu pada teman2 terdekat untuk mengadu tapi bila memikirkan semula adalah lebih baik dia bagitahu pada ALLAH dulu. Jadi selain solat, sahabat saya akan baca Al-Quran. Jadi sebelum dia buka dia akan mohon " Ya ALLAH, berilah bantuan padaku melalui kalam-Mu " (contoh doa). Serta-merta sahabat saya merasa lega. Tanpa perlu bercerita pada teman2 lain tapi dia sudah mendapatkan ketenangan.

Ya itu intipati yang saya dapat dari sahabat saya pada hari tu :) ALLAH selalu hantar orang baik2 pada saya, supaya saya belajar dari mereka bagaimana menghadapi hidup dengan tenang.

Sejak kebelakangan ni, saya selalu rasa tak berapa kena, tak tahu macam mana nak kata, tapi macam rasa tak berapa tenang kot :( mungkin ada dosa secara sengaja mahupun tidak sengaja yang dah saya lakukan tapi saya tak sedari. Benar, hanya pada ALLAH sahaja sebaik-baik tempat pengaduan. Entahlah rasa diri semakin jadi " jahat ". huhu sedih saya :(

ps : teringat kampung indahku di Bagan Datoh. Teringinnya nak balik sana, bercuti dalam 2-3 hari. Duduk kat jeti, sambil tengok org memancing. ** saya selalu rasa saya mudah sedih, banyaknya dosa saya **


>_<



No comments:

Post a Comment