Thursday, August 4, 2011

Ingatan Untuk Diri Ini ...

Assalamualaikum.
بسم الله الرحمن الرحيم

Apa khabar semua? Macam mana puasa hari ke-4 ni, masih ok ke? Semoga semuanya dalam rahmat ALLAH. Amin. Ana pun okay jugak, Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Cuma biasala dugaan2 lain yg datang taktala hati ini bernekad untuk melakukan sesuatu. Tapi kerana dugaan itulah yg menguatkan hati utk melakukan. :)

Semalam ana berkesempatan menonton Bersamamu di TV3. Ya ALLAH, sungguh tabah keluarga itu menghadapi dugaan hidup. Seorang ibu menjaga anaknya yg accident 3 tahun lepas ketika ingin pergi menunaikan solat terawih. Anaknya mengalami kecederaan teruk di kepala dan menyebabkn tidak upaya bergerak lagi dan mengalami gangguan otak malah ditebuk di lehernya utk memudahkan pernafasan.

Ya ALLAH betapa banyaknya nikmat yang kau berikan pada hamba-MU ini.

Terasa sangat kerdil diri ini. Anaknya yang sihat dan harapan untuk membantu keluarga namun bilamana berlaku kemalangan terus menjadi cacat dan tidak berdaya.

Bagaimanakah kalau ana yang melalui semua ini ? Kadang2 baru sedikit diduga, sudah menyalahkan. Betapa lemah iman hamba-MU ini. Masih ramai di luar sana yang menghadapi dugaan yang sangat luar biasa, hingga tak terlintas di fikiran kita.

Bersyukurlah sementara kita punya masa untuk bersyukur dengan segala nikmat yang ALLAH berikan. Kita tak akan tahu bila ALLAH akan menarik nikmat-NYA dari kita. Sedarlah selagi kita punya anggota yang mampu melakukan aktiviti harian, otak yang mampu berfikir, rezeki yang kita terima hari2. Tak terhitung nikmat yang ALLAH berikan.

Ya ALLAH, jadikanlah aku hamba-MU yang bersyukur.

Ada di luar sana yang kebuluran mengharapkan sebutir beras, secebis roti...sedangkan kita di sini... Jangan merungut dengan apa yang kita ada sekarang, hargai sebelum hilang.

Kedamaian yang kita miliki.

Rezeki yang melimpah ruah setiap hari.

Kemudahan yang tersedia di sana sini.

Kesihatan yang baik.

Anggota yang sempurna.



" Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan ? "
( Surah Al-Rahman )



Bila kita berada di atas, jangan lupa menoleh ke bawah. Supaya kita sentiasa dapat muhasabah diri kita. Jangan mendabik dada dengan apa yang kita miliki, kerana tanpa izin-NYA, kita tak mampu mengecap apa yang kita punya sekarang. Semua milik ALLAH.

Hargai dan syukurilah.

Wassalam.

(=_=)


ps : segala peringatan untuk ana yang serba kekurangan dan lemah sini sana. perlu tanam sifat qanaah ( berpada-pada ). simple is the best. Insafi diri di bulan yang penuh kemuliaan ini. Update hati sentiasa. Moga sentiasa bersih dari sifat2 mazmumah. Ramadhan Kareem.

No comments:

Post a Comment